lørdag 8. juni 2019

Det blomstrer i hagen vår

I kveld tok jeg med kamera og gikk en liten hagevandring i vår egen hage.
Det er så friskt og grønt etter alt regnet som er kommet, så er moro og forevige litt av plantene her.

Velkommen inn!
Syrinen henger pent over stakitt gjerdet.
Dette er den gamle syrinen som har vært på gården, men nå har den blitt til tre stykker.



Hagepynt kan være så mangt - gammelt og nytt i rust.


Rododendroen står nå på sitt vakreste her, utenom den hvite som er nærmest avblomstret,


Rundt dammen vokser det godt.



Jammen kommer vannplantene igjen i år og.
Trodde vannliljen var død, men nå har det kommet et blad :-)


Når jeg finner en fin rot eller noe ute i naturen som jeg liker, ja da blir det ofte dratt med hjem...






Hengeerterbusken (sibirsk erterbusk) er ikke lenger noen buske, men et stort tre.
Har aldri sett maken.


Henge alma trives også.
Den og erterbusken var noe av de første vi planta her for 21 år siden.


Bambi stor og liten ved gul dag lilje


Daglilje knopp


Fineste møbelet i hagen :-)


Den blå Alpeklematisen trives godt i stabbursveggen.
I fjor plantet vi noen gule ved steintrappa, som også ser ut til å trives.
Håper på blomster i år.


Dekorativ der den slenger seg rundt det meste.




En annen fargevariant av rododendron.


Akeleier har vi mye av i forskjellige varianter.
De får sammen med valmuer, natt og dag (stemorsblomster) og prestekrager, spre seg nesten som de vil.
Akeleier hører med på en gammel gård,


Kranselilje, krøllilje, martagonlilje kjært barn har mange navn heter det.
Men for meg vil dette alltid være "Håkåstadlilje" da jeg fikk min første hvite fra en rot ved gården Håkenstad i Vågå :-)

Den under her er lilla


Denne blir hvit, og er den jeg startet med.


Blå akeleie.
Med fult av løvetann frø. 


Når vi snakker om løvetann......
"Flink" er parkert på ubestemt tid...


Tidligere i dag var det jo litt oppholdsvær.
Da fant jeg på at jeg skulle få fjernet litt løvetann fra plenen.
Ble bare to store bøtter...
Men det jeg ikke tenkte på når jeg brukte løvetannfjerneren -
ja det var selvfølgelig ledekabelen til robotklipperen...
Grrrr lete, lete og atter lete.
Fant til slutt et skikkelig brudd.
Det er nok flere - nå er jeg tom for skjøter,
 og tror jeg skal sjekke om det finnes noe søkeutstyr for å finne brudd.
Bruker jo utrolig mye tid på å gå og lete.....

 Nye og gamle farger om hverandre, tulipaner og småhjerter


Rakk ikke og komme rundt på hagevandringen før regnet kom.
Men det blir jo ekstra fine bilder med litt regndråper på.



Nye tulipaner fra løk satt i høst.


Valmuene får leve sitt eget liv, her blir en fin fargeblanding etterhvert.


Valmueknopp i spennende farge.






Her kommer det masse mer utover peoner, riddersporer, lys prakthjelm, hageiris i forskjellige farger, astilber, skogssjegg, forglemmgei, toppklokke, revebjeller og mere til.
Bergenia er allerede blomstret av.
Ja vi har ganske mange gamle stauder i hagen vår.
Og det er mange som etterlyser humler og innsekter -
det har ikke vi merket noe til. Her surrer det godt over alt. 


Peonknopp


Akeleieknopp


Prestekrager i knopp


Rosa tulipaner, bryter litt med de gamle, men fargene passer inn.




Enda en farge av rododendron


Storkonvall


Løytnanshjerte er som en stor buske blitt.


Fine detaljer.



Hosta og kryp jonsokkoll


Store oransje valmueknopper venter på solen.


Hurdalsrosa er full av knopper.
Denne klarte vi og få bevart ved huset der den sto, om vi restaurerte.


Her er en "avlegger" av syrinen plantet ved låvebrua for noen år siden.
Jammen kan en si den trives der.


Hosta bladliljer i ulike typer.



 Skogsjegg

Rododendron med lerk i bakgrunn



Storkenebb



Hengeerterbusken, og bregner tatt med fra skogen for mange år siden..



Frodig rundt hagegynga.


Fuglebad hører med.


Regnvann er kjekt og ha, kanskje ikke så veldig nyttig så langt i år...


Lundstjerneblomst.
Sprer seg overalt, men får lov og være litt her og der i muren.


Ormerot?


Bispelue


Gammel iris plante


Skogsbregne


Rabarbra :-)


Skogsbregnene har spredd seg hit og dit.
Når de blir for store utover sommeren klippes noen ned.


Inngangspartiet.



Rose som overvintrer på vaskerommet i fjøset.
Har nå blitt flere år, og som regel blomstrer den inne før det blir varmt nok i været til å ta den ut.


Hundehuset er vakkert pyntet med natt og dag på taket og rundt.


Hagevandringen er over, både jeg og kamera ble skikkelig våte.
Men her var det nesten mer planter enn jeg kunne huske.
I fjor tørka jo alt bort, men det er som jeg bruker å si - det kommer att fra rota :-)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar