fredag 8. februar 2019

Trugetur med sag, og dagen i dag

Du verden for en nydelig morgen å stå opp til.


Dette lover bra for en nydelig dag.


Først må vi ordne litt med snøen.
Måker jeg unna porter, dører med mer, og setter grindene åpne
 er brøytern Håkon kjempesnill og tar et drag med fresen inne i hagen også.


Mine trofaste hjelpere er med.
Hmm ja den kjempe "kongen"der ligger rett som det er på snøskuffa da....


Fredag er også hundestelle dag hos oss.
Så etter å ha herja i snøen en stund, passer det bra og ta Belva og Destra på stellerommet.
Belva fant plutselig ut at hun skulle begynne å røyte skikkelig i kulden.
Ja det nærmer seg jo løpetid i mars på henne, så er helt normal røyting.
Lurer på når Destra har tenkt å sette i gang med løpetid snart???
Rart dette når en går å venter på den, da er den ikke helt i rute....
Hun er nesten oppe igjen i pels nå.
Etter oppførselen å dømme er det kanskje ikke så lenge til...
Men nå kan hun godt vente til alt er i orden med valpekulla som skal komme.

Et godt tips før børsting ved røyting, er å fukte pelsen.
Om en ikke har snø da, da er den ferdig fukta etter og ha herja ute en stund  😜
Ellers bruker du en dusjflaske med lunkent vann i.
Da slipper du at hårene fyker rundt og blir statiske, og setter seg fast på alt.
Bare og samle dem opp etterhvert som du børster.
Belva røyter i store dotter, så det er godt å få tatt av.
Først karde, så kam og til slutt furminator, da er hun strøken😀
Blir litt hår da....


Nå er vi klare for trugetur i det nydelige været😀
Denne gangen utstyrt med sag hihi.
I runden vi skal tråkke opp i dag, vet jeg nemlig det har ramla over ende noen trær.


Masse snø og blå himmel.
God trim.



Belva og Destra har ikke noen problemer med å gå her, det er verre med meg....
  




Så det er bare å sette i gang.


Belva hjelper til.




To som koser seg.




 

Jammen kom vi igjennom.
Da har vi en fin runde til å gå.


Hjemover.



Framme i lyset igjen, ganske så mørkt inne i de dype skoger...

 

Det er så vakkert.



Vi digger snø!




Kamera ble igjen hjemme i dag.
Ååååå jeg ønsket meg det flere ganger.
Men å sage ned trær fulle av snø, med kamera på seg...
Nei det hadde det best hjemme.
Mobilen klarer seg ganske bra, iallefall der det er lyst nok.
  


Kan vel ikke finer bli.
Nesten eventyraktig.


Da er det noen andre som vil ha litt stell før helgen og.
Litt opprensk, og ny flis er kjekt.


 Norske jærhøns


 Dverg-kochin



Kjempestas å få kverna mais.


I år har det bare vært et kort opphold i egglegginga.
Ellers er det ferske egg hver dag.


 Firkløveret nyter også solen.
Nå er det snart så vi må ta ut pallen med teppe på.
Den er et yndet sted å sole seg på.
Og så blir de ikke kalde om de sitter for lenge stille.



Noen glimt til, før jeg må inn og vaske litt til helga der og.




Forresten jeg har vel noen tobeinte til som vil ha litt stell.
Her var en hel invasjon med nøtteskriker i dag, men de er jo så skye at bare jeg rører meg innenfor vindu stikker de. Fikk med to på bildet da.


Her går det maaaange kilo fuglemat i uka.
Men du verden så hyggelig det er med det yrende fuglelivet.
I tillegg er det jo 4-5 ekorn her, som også liker solsikkefrø.
Jammen har rådyra funnet ut at de kan spise det fugla søler og.
Så her er det livat rundt fuglebrettet. 


Hakke hakkespett har sin egen teknikk😄




Uuuuups der gikk takraset og...
Kan bare si at det håper jeg blir med når brøytern kommer..


Noen er litt mer bortskjemt enn andre om dagen...
Det ble klipping av klør med mer inne på badet.
Mye bedre enn det kalde stellerommet i fjøset hihi
Må jeg???


Er vel ikke noe problem det vel.


Kloklipp, og stussing av hår under labbene.
Sjekk av hele hunden.


Neste for tur.



Etterpå ble det snusematter på hele gjengen.
Litt hodebry og sysselsetning med det samme.
Vil du vite hvordan du lager en slik snusematte?
Se tidliger blogg her:



 Juhuuuu der forsvinner all snøen i fresen 😄


Da er det ryddig og pent, så lenge det varer...
I morgen og søndag er det spådd masse snø, i verstefall regn.
Det vil jeg ikke ha....


Da har helgefreden senka seg over alle på Henna.


Elena har forresten fått melk i jurene i dag.
Det nærmer seg....


GOD HELG!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar