Byen Rjukan ligger i en øst/vest – vendt dal. Den mektige Gaustatoppen (1883 m) og de stupbratte fjellsidene sør for byen gjør Rjukan solløs i vinterhalvåret, fra oktober til mars. Hvert år feires solas tilbakekomst med stor solfest på Rjukan Torg.
Bokholder Oscar Kittelsen lanserte i 1913 ideen om "Solspeil paa Rjukan". En måned etter kom Sam Eyde, grunnleggeren av Norsk Hydro og Rjukan, og lanserte ideen på nytt. Han hadde et behov for å gi sine arbeidere muligheter for sollys også på vinteren. Han manglet for øvrig teknologien, og solspeilet ble derfor en av de få ideene Sam Eyde ikke klarte å realisere.
Isteden bygde hans etterkommere i 1928 gondolbanen Krossobanen som knytter byen til fjellet og sola.
Ideen om solspeilet ble gjenopptatt av Martin Andersen på Rjukan. 30. oktober 2013 var det stor avdukingsfest på Rjukan. Her kan du se smakebiter fra denne. Solspeileffekten er selvsagt størst vinterstid, men også på sommeren vil du se at speilene skinner oppe i fjellsiden, 450 meter over byen
I dag er byggingen av solspeilet avsluttet og speilet (heliostatene) er installert på fjellkanten rett nord for Rjukan Torg. De 3 heliostatene består av datastyrte speil som følger solens gang over horisonten og reflekterer solstrålene ned på Rjukan Torg.
Tekniske opplysninger om Solspeilet
Solspeilet er montert i fjellveggen 742 moh, ca 450 m rett over Rjukan Torg. Hvert speil er på 17 m2 eller til sammen 51 m2. Speilene fanger sollyset og sender det ned på Rjukan Torg.
Sollyset blir samlet i et område på torget og har en elipseform på ca 600m². Solstyrken på torget har 80-100% effekt i forhold til det lyset som blir fanget av speilene.
Speilet har to bevegelsesakser og forhåndsinnstilte dataprogram følger solas bane hele året. Speilet styres med trådløs datakommunikasjon fra Rjukan Torg. Solspeilet får sin energiforsyning fra sol og vind som akkumuleres i batterier.
To soler i Rjukan.
Vi fant etterpå ut at de fraktet varer til Gaustatoppen turisthytte.
Bobilplassen der oppe var i dag omgjort til helikopterlandingsplass.
Det var nok en mening med steningen i går, da det var så mye tåke.
Du skal ha pågangsmot for å sette i gang å bygge en tunnel opp til toppen av et slikt fjell»
Ideen om banen ble først lansert i 1953. Drømmen var å bygge et unikt turistanlegg slik at folk flest skulle få oppleve Gaustatoppen.
Da anlegget åpnet i 1959 hadde regningen rundet 14 millioner 1959-kroner, og det som skulle bli et turisteventyr hadde endt opp som et hermetisk lukket NATO-anlegg i et av Norges mest kjente fjell.
1893: Gaustatoppen Turisthytte står ferdig.
1934: Åpning av værstasjonen, den første tekniske installasjonen på Gaustatoppen. Sendes direkte på NRK.
1934: Det første alpinrennet blir arrangert i påsken i 1934. Det første utforrennet 31. mars 1935.
1940: VM i utfor blir avlyst på grunn av andre verdenskrig.
1953: Planene om Gaustabanen ser dagens lys.
1954: Arbeidene kommer i gang. Allerede i februar 1954 blir det klart at NATO ønsker å sitte i førersetet alene.
1959: Åpning. Ingen snakk om turisme.
1977: Kongeheisen står ferdig. Selv da Kong Olav inspiserte anlegget i 1977, var det i all stillhet med helikopter fra Oslo.
2004: Kommersiell prøvedrift en sommeruke og en vinteruke i 2004, pluss to lørdager.
2010: 31. juli går den først kommersielle turen med Gaustabanen.
Kilde: Helge Songe, forfatter av boka «Gaustatoppen»
som møter hverandre på tur opp og ned.
jeg er kjempeglad for at vi valgte å ta banen opp, og ikke gå i denne steinrøysa....
jammen var det en gråstein fra Vågå her og.
men en elektriker ja :-)
Det begynner faktisk å bli litt høstfarger.
Stavkyrkja vart bygd ein gong tidleg på 1200-talet. Restar av eldre byggemateriale, påvist ved dendrokronologiske undersøkingar, gjer at ein trur det kan ha vore ei eldre kyrkje på staden
Lærdom om furu :-)
Ellers er kirka i fullbruk, til gudstjenester, dåp og bryllup.
Her kunne de fattige og syke stå under gudstjenester.
De fikk ikke komme inn i selve kirka.
Vi trenger en seng til Destra, som vi vet Musti har.
Destra var uheldig å ramle ned fra setet under en bråbrems.
Etter det har hun ikke villet slappe av i bilen, hunn som bruker å ligge og sove.
Vi har derfor valgt å senke bordet til nederste hakk,
da kommer det jevnt ut med setet i benken helt inn til setene våre med en pute på..
Slik at de kan ligge oppe det under kjøring.begge to.
Nå er senga på plass, og de har jevn seng på hele plassen bak oss.,
og ikke minst Destra slapper av igjen :-)
Vi koser oss med grillmat,
mens hundene får litt ekstra godt å tygge på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar