Litt bilder fra veien utover i Rjukan.
Rjukan kirke er en kirke konstruert i korsform, fra 1915 på Rjukan i Tinn kommune, Vestfold og Telemark fylke. Byggverket er i stein og har 350 plasser.Kirken er tegnet av arkitektene Carl og Jørgen Berner.
Kirken brant innvendig i 1965 forbindelse med innspillingen av filmen Helter i Telemark, og ble restaurert av Asbjørn Stein 1965-68.
Tåka kommer sigende over oss.
Belva, ja hun tar seg litt friheter...
Banen er stengt i går og i dag for teknisk vedlikehold...
men vi samler da kommune skilt....
Vemork er en kraftstasjon som ligger i Vestfjorddalen vest for Rjukan i Vestfold og Telemark. Stasjonen ble tegnet av arkitekt Olaf Nordhagen, bygget av Norsk Hydro, og satt i drift med ti aggregater 11. mai 1911. Ved oppstarten var det verdens største kraftverk med en effekt på 108 MW.
I 1971 sto et nytt kraftverk ferdig inne i fjellet bak den gamle kraftstasjonen. De gamle lokalene til kraftstasjonen huser i dag Norsk Industriarbeidermuseum. Den gamle rørgaten er ikke i bruk, det er anlagt ny tunnel. Kraftverket har i dag to francisturbiner med samlet effekt 204 MW.
Foran kraftstasjonen lå «vannstoffen», en fabrikk for fremstilling av hydrogen, eller vannstoff. Tidlig på 1930-tallet oppdaget en at et biprodukt var tungtvann og en begynte å raffinere dette til forskningsformål. På begynnelsen av den andre verdenskrig oppdaget tyske vitenskapsfolk at uran kanskje kunne brukes til energi og våpen. Tungtvann kan benyttes som moderator i en reaktor og bidra til raffinering av uran 239, egnet til atombomber. Tyskernes interesse ble oppdaget av nordmennene. Det ble iverksatt flere angrep mot anlegget. Mest kjent er sabotasjen vinteren 1943, tungtvannsaksjonen. En fikk ødelagt produksjonsutstyr og produsert tungtvann, men produksjonen kom snart igang igjen. Hydrogenfabrikken ble sprengt sommeren 1977. Høsten 2014 tok lokalhistoriker Bjørn Iversen fra Rjukan til orde for en utgravning av restene etter den berømte kjelleren. I 2017 ble den funnet så og si urørt og det blir nå bygget et sikringsbygg over for å bevare restene, men også for å kunne formidle historien der den faktisk skjedde.
Rjukan–Notodden industriarv er et verdensarvsted i Telemark, opprettet for å verne industrilandskapet rundt Rjukan og Notodden, med jernbane og jernbaneferger på Tinnsjøen.
Verdensarven er sentrert rundt utnyttelsen av vannkraft fra høyfjellsinnsjøen Møsvatn og vassdraget derfra og ned gjennom Tinnsjøen og ned til Tinnåa og Heddalsvatnet, der man bygget vannkraftverk og storskalaindustrien basert på Norsk Hydro for å produsere kunstgjødsel av naturbasert nitrogen. Komplekset inkluderer også transportsystemet, med privatjernbanene Rjukanbanen og Tinnosbanen, og Tinnsjøfergene DF «Ammonia» og MF «Storegut», samt strømtilførsel, bystrukturer, bebyggelse og en rekke byinstitusjoner knyttet opp mot ledelse og arbeidere i de to byene og fabrikker.
Så det er bare å finne fram Nosework utstyret.
Etter en dag med mye bilkjøring, er det greit og få bruke hodet litt.
Hun er ivrig som bare det.
Sjelden å se at halen hennes går slik under søk, dette var moro.
Ja hun jobber godt når hun skjønner hva hun skal.
I kveld brukte vi ingen"snuseboks" først, bare rett på sak.
Så jeg kobler av bandet og lar henne søke løs.
Det er mye bedre.
men det løser seg og markeringene kommer.
I tillegg til fire søk på jernskrotet, har de fått søk langs mur,
langs vegg og i en haug med betongelementer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar