fredag 3. mars 2023

Stelledag

Lag deg en fast hundestelledag i uka.
Da veit du at det skal gjøres og blir ikke glemt.
Her er det fredager.
Da blir de ikke bare stelt fra topp til tå, men de blir kjent igjennom og sjekka overalt.
Slik lærer du hunden din å kjenne, og kjenner raskt om noe er galt.

Dette er en god vane, våre står på bord og steller seg. Det er gjerne kø for å komme opp på bordet.
Ja flere skjønner ikke at de allerede er stelt og vil gjerne opp igjen 😏


I dag er det veldig greit det er fredag hos oss, etter badingen i går.
Det er masse hår overalt, men du verden så fine de er.

Jeg starter alltid med kloklipp, det har blitt en vane for meg.
Hver fjortende dag klipper jeg hår under potene og mellom tredeputene i tillegg.
Jeg fikk denne flotte klippemaskinen til jul, så nå går det som en lek selv på dårlige ledd dager.
Veldig liten og smart, kommer til over alt, det var dagens reklame.


Potene smøres godt etterpå.
Slik slipper vi ising, og snøklumper under potene.
(Potene smøres oftere enn hver fjortende dag)

På schäferhundene bruker jeg en såkalt schäferhundkarde (underullskarde) gjerne dobbeltannet først,
for å komme godt igjennom pelsen.
Jeg starter alltid bak og jobber meg framover, det samme på begge sider og halen tilslutt.
 I dag går det som en lek, pelsen er fluffy og herlig.
Etter en god karding, går jeg over til en ganske fin tannet kam.
Samme prosedyre her.
I røyteperioder bruker jeg en furminator til slutt.
Deretter sjekkes hundens munn, tenner, ører og bak - ja rett og slett overalt.
Jeg avslutter det hele med å kjenne godt igjennom hele hunden.

Pastora nyter alltid denne stunden på bordet.



Destra slipper underullen sin, deilig å få den av.


Pastora syns hun kan få en runde til 😀


Belva røyter ikke noe særlig enda, men du verden så deilig med den rene pelsen.
Det gjør stellejobben så utrolig enkel. Karde og kam bare sklir igjennom.


Er det snart vår tur eller?
Deilig med hunder som vil ordne seg 😍



Henna
Mange tror og mener at gårdshunden ikke røyter og er derfor en super allergi hund....
Absolutt NEI.
Jeg som er plaget med allergi selv, merker stor forskjell på schärhund og dansk-svensk gårdshund.
Jeg reagerer mye mer på gårdshunda, og derfor bades dem oftere her i huset.
De ligger jo også i senga vår 😅så greit med litt oftere bad på grunn av det også.



Her ser dere pelsenhaugen etter en børstestund på Henna.
Så som dere ser - de røyter.
Her bruker jeg en gummibørste, som har en grov og en fin side.
I røyteperioder bruker jeg også en liten furminator.



Elena er alltid blank og fin, og har den deiligste fløyelspels.
Ikke mange hårene å få av her.


Som alltid halen på tipp topp.



Pallina.
Hun har jo fått litt grovere og striere pels med alderen.
Ganske så lettstelt.
Her ser dere utstyr til potestellet i dag.
Kloklipper; jeg liker best denne typen som ser ut som en tang (avbiter)
 den klipper kjapt og presist.
Liten klippemaskin og potesalve.


Hver fjortende dag er alle hundene våre på vekten.
Syns det er greit å følge med, innimellom ser en seg jo helt blind på egne hunder.
Vektene på hundene her er veldig stabile må en si.
Vi er heldige som har egen vekt i fjøsgangen.


Og all pelsen fra i dag kommer jo til nytte 😏


Den vil gjerne fuglene her ha, så da henges den ut til selvbetjening for reirbygging 😁


Nå har vi kjempeflotte blanke og velstelte hunder her 💗💗💗💗💗💗

Og gjett hva belønningen etter pelsstellet i dag ble?


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar